tisdag 20 april 2010

Nytt liv med gamla vanor ?


Då är tiden inne att börja fortsätta med det som redan varit bra för så många tidigare. Nämligen att för att gå ner i vikt gäller det att äta mindre av det man blir fet av och det är ju fett. Visst jag har varit frälst på LCHF ett tag, men bara så länge att jag insre att det inte är förenligt med mitt sätt att hantera vikten. Som en människa med beroende personlighet blir inget lagom per automatik och det är i sig en kraftansträngning att hålla koll på mina beteenden . LCHF innebär ett frosseri för mig med de goda gräddfeta sättet att ta livet på allvar med vikten.



Tänk att kunna äta LCHF utan bekymra sig för vikten. Jag trodde verkligen att jag skulle klara av att vara en sådan disciplinerad person som inte skulle flippa ut. Åter igen måste jag återgå till tiden då jag tränade brottning på elit nivå med den mest krävande träningen man kan tänka sig och jag kunde äta precis vad som helst. Nu ett antal sekel senare inser jag att metabolismen inte är den samma som tidigare och framförallt inte då jag tränar mindre. Jag har tränat nu snart 1 år med början på motionsstadiet och gradvis ökat i den takt kroppen har klarat av det. Nu när jag vill nå längre i min träning inser jag att det handlar mer om helheten och koncentrationen på resultatet än på att bara ha roligt.

LCHF har jag fått släppa och det var en intressant upplevelse att inte äta kolhydrater eller så lite som det nu gick. Som diabetiker typ 1 ställer det vissa krav på vad jag äter och jovisst blodsocker nivåerna blev mycket stabilare men vid träning räckte inte orken till även om kroppen ska ta av fettet och omvandla till energi så är det ett företag som kräver full förståelse för det anabola hormonet insulin. Att hitta balansen vad gäller hur mycket insulin man kan ta för att inte hamna i blåsväder med insulinkänningar kräver fulltids arbete med detta . Ett ständigt mätande av blodsocker nivåerna är ett måste och då tappar jag snabbt orken att hålla på. Det sätter sig på den delen av hjärnan som bara vill skita i allting och tryck in onyttigt bara för att må än sämre. Detta är beroendet i ett nötskal.

Nu har jag fördjupat mig i ett annat sätt att hantera mina kroppsliga begär vad gällande träning . Det så kallade diet köret som funnits sen urminnes tider. Jag har visst om detta men jag måste uppfinna hjulet på nytt varje gång för att om möjligt hitta en enklare väg. Så nu kör jag igång och enligt vad alla säger som är i branschen finns det inga genvägar till ett bra resultat. Nu tar jag fram maten eller bränslet som jag måste omvandla mitt sett att se det på. För det är just bränsle det är och då kan jag inte tillsätta mer än jag ska göra av med per dag. Jag kommer att köra med tre måltider per dag och då var fjärde timme.

Morgon: Fullkorns macka med en skiva ost + 2 kokta ägg + en kopp grönt te.
Lunch: Protein pannkakor med yoghurt eller en klick visp grädde + en kopp grönt te.
Kväll : Fruktsallad eller grönsaks sallad med yoghurt alternativ visp rädde + en kopp grönt te.

Som mellanmål kan det vara lämpligt med en tonfiskmacka eller kycklingmacka.
Vätska i form av vatten är att föredra och då minst 1 till 1,5 liter/dag dock ej under måltiden eller efter utan tugga maten noga så matsmältningen blir optimal.

En av alla sidor som är intressanta i denna fråga är
http://www.viktvakten.se/absdieten_abs_metoden.htm

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja Du är för härlig Du, här kommer en transparant uppmaning.... ;)
fönsterna väntar på Dig!!

När Du kommer skall jag skall fixa till en lunch, enligt den då rådande & dagsakutella matteorin...

När passar det tro? Själv skall jag arbeta hela sommaren så det blir bara du och katterna!

A