söndag 9 augusti 2009

Att veta det jag måste.



Jag är i färd med att leta information om det jag måste veta, nämligen kosten. Jag tänker närmast på kolhydrater som ligger mig varmt om hjärtat. Jag är en typ, en sån där typ 1 diabetes och då behöver jag veta allt om vad som händer när jag äter tex. kolhydrater. Det går åt 1 enhet insulin till 10 gram kolhydrater, ett mycket bra sätt att sätta sig in i hur mycket jag egentligen behöver äta av dessa. Kolhydrater blir glykos i kroppen och är därför ett bränsle. Och då är det extra viktigt att det blir rätt kolhydrater till rätt sak. (Snabb eller långsam)

Att sitta vid datorn och bara plöja information och spara det jag tror jag kommer att ha användning för, är nog den jobbiga biten. Okay att läsa det är också ett jobb men under samlandet av information växer begäret och hungern efter kunskapen och vet girigheten gör sig påmind. Jag får aldrig glömma att jag är en beroende personlighet och måste se upp så jag inte blir besatt. Jag passar på att att tacka alla dessa människor som lagt upp all denna information så den är tillgänglig dygnet runt. Helt fantastiskt. Hoppas att jag framöver kan bidraga till den info. bank framöver när jag har utvecklat mina färdigheter i begreppet att vara till lags utan att vara till lagad. Psykologin är delen av alla andra delar det är ett bra mantra att ha med på resan.







Som jag ljuger får mitt samvete törnar, som jag älskar får själen en vän.

1 kommentar:

livsstigen sa...

Har du läst om fettdieten som Annika Dahlqvist förespåkar. Den sägs göra underverk för både diabetes och övervikt. Känner många som provat och som bekräftar att det stämmer.
Ha det så fantastiskt som du verkligen är värd!!