lördag 14 mars 2009

Lögner om sanningen

Ja så har det hänt igen ! En förvirrad tonåring har i sin desperata kamp att få veta sanningarna till slut flippat fullständigt ut. Varför säger alla ? E´ det konstigt att vi längtar bort nån gång ! Jag kan känna med denna stackars pojke i hans förtvivlan att få vara den det var meningen att just han skulle vara. Eller har han planerat detta sen han tittade ut från spjälsängens galler ? Jag tror inte det ! Lögner drev honom till att inte stå ut längre.

Sanningen måste till varje pris vara avgörande i en människas liv, hela varandet bygger på tillit, sanning, ärlighet och kärlek. Vi ska inte tro att vi kan lura alla hela tiden. Händelsen med skjutningen i Tyskland och alla de andra som ägt rum tidigare visar var vi är på väg. Jag upprepar mig genom att säga, detta är bara början. Vi kommer att få uppleva det även här i Sverige framöver, var så säkra !

Hur vet jag det ? Jo det går inte att stoppa en kraft som är så stark som denna utan att totalt omstrukturera hela världssamfundet och framför allt vår syn på varandra som individer. Det går inte att tvinga fram ett system för systemets skull. Då händer just detta.



Och mitt i allt detta så ska jag ta hand om mig själv på bästa sätt. Om jag kan känna som jag gör inför detta, ja då är det säkert fler som kan och gör det. Där är jag inte mer unik än någon annan. Tron har hjälpt många och gör så fortfarande. Och då kan det kanske vara på sin plats att ha ett mer andligt samhällssystem där ingen enskild är vinnare, där allas värde kommer först ( inte utifrån det de lärt sig utan utifrån det som är deras innersta jag.

Vi kan alla tolka varandras behov om vi stannar upp och känner efter och ser. Jag fäller en tår för oss stackars människor som inte hittar det rätta som ligger mitt framför våra ögon. Rädslan förtränger kärleken. Och det finns inget att vara rädd för. Det förutbestämda ligger redan i våra handlingars konsekvenser.


Och med en ny tanke bestämmer jag mig för att ta vara på det jag kan av medmänsklig het och empati för att vara de till gagn som behöver lite omsorg och vägledning i livets virrvarr.

Det är inte lätt att vara ung. Och allt fokus ska därför falla på ungdomen, dom vet mer än oss vuxna hur det ska vara.

Inga kommentarer: