fredag 22 januari 2016

2016 Januari 22.

Livet går vidare i vilket hänseende som helst och det är en viss spänning i vardandet . Kan inte låta bli att tänka på allt som skrivs runt om på blogga ,Facebook, twitter, Instagram mm Detta enorma behov av att utrycka sig i text och att få respons från sin omgivning. Det är kanske inte det man söker i första hand, men det går liksom inte att låta bli.

Med detta som utgångsläge fortsätter jag och tänkte ta upp det här med den frustration som människor känner inför alla orättvisor i landet och i världen.
Jag har börjat handtrea min frustration med att bak och laga mat av olika slag. Jag låter mig inspireras av olika mat program, men mesta inspirationen får jag från min fru som nu förtiden är sängliggandes i bröstcancer och propp i lungan. Eftersom hennes mage inte tycker om att ligga stilla dagarna i enda försöker jag att laga sådan mat som gör att hennes mage funkar så bra som den kan.

Soppor har visat sig vara en förträfflig maträtt och så många olika alternativ som det finns råder det inget tvivel om att jag föredrar att laga soppor. Brödbak har också blivit en ny företeelse som jag har inspirerats till att göra. Såg på mjölpaketet ett recept på vitt bröd, ett enkelt sådant som jag spetsade till med kryddor. Timjan, oregano, kummin och ibland pressad vitlök ger en underbar smak på brödet och än mer vid rostning av det. Sara är stormförtjust i brödet och hennes mage är perfekt.

Helt plötsligt inser jag hur husmor hade det förr med att varje dag se till att det fanns mat på bordet och att hushållskassan inte blev belastad med en massa onödiga inköp. Fast ibland blir det en och annan chokladask , ska erkännas.

Idag blir det morotssoppa från igår med ungsvärmd brioche och någon bit brie ost till, mums .

Inga kommentarer: